Sjökulla daghem erbjuder svensk småbarnspedagogik och förskoleundervisning i norra Kyrkslätt. Daghemmet och förskolan är en del av Sjökulla inlärningscenter och har därmed fina möjligheter till ett fungerande samarbete med Sjökulla skola. De gemensamma utrymmena, bland annat gymnastiksal, slöjdsal och musiksal, ger goda förutsättningar för en mångsidig verksamhet.
Sjökulla daghem är beläget i en naturnära miljö mitt emellan sjö och skog. Läget gör att vi satsar mycket på utomhusverksamhet och alla grupper vistas minst en gång i veckan i skogen – året om. Sjökulla daghem satsar på Skogsmulle-verksamhet och har beviljats Skogsmullecertifikat sedan år 2021.
Vår verksamhet
Verksamheten i Sjökulla daghem utgår från Planen för småbarnspedagogik i Kyrkslätt (länk) och Planen för försöket med tvåårig förskoleundervisning (länk). Vi stöder barnets fantasi, lek och kreativitet genom att utgå från barnets intressen och styrkor. Vi uppmuntrar barnet till att ta egna initiativ och till att våga pröva själv. Genom att erbjuda lämpliga utmaningar enligt barnets förutsättningar, förmågor och utvecklingsnivå får barnet möjlighet att uppleva glädjen i att lyckas.
Barnen deltar i planeringen, genomförandet och utvärdering av verksamheten. I samarbetet med vårdnadshavarna fokuserar vi på att skapa en god vardag för barnet genom öppen växelverkan och positivitet.
I Sjökulla daghem bejakar vi barnets alla språk och arbetar målmedvetet med att stöda och stärka barnets språkliga färdigheter och att hjälpa barnet att utveckla sina kunskaper i det kommande undervisningsspråket. Personalen fungerar som en språklig modell och hjälper bland annat barnet att vidga sitt ordförråd.
Hos oss får barnet uppleva glädjen i att röra på sig genom att vi erbjuder barnet mångsidiga och heltäckande rörelseupplevelser. I samarbete med Finlands Svenska Idrott och lokala föreningar uppmuntrar vi barnet och familjen till en rörlig livsstil.
Gruppernas kontaktuppgifter
Tomtar | 050 327 2696 |
Troll | 050 327 2695 |
Vättar | 040 029 3531 |
Alver | 040 029 3536 |