MBT-avtalsförhandlingarna (Markanvändning, boende och trafik) för Helsingforsregionen åren 2024–2035 har slutförts. Spårvägen i Vanda får drygt 144 miljoner euro stöd av staten. Staten finansierar trafiksystemet i Helsingforsregionen med allt som allt cirka 309 miljoner euro.
Spårvägen i Vanda håller på att bli verklighet eftersom staten enligt MBT-avtalet för åren 2024–2035 deltar i byggandet med 144,1 miljoner euro. Staten ställde sig på så sätt på samma linje som kommunerna i Helsingforsregionen, som då de förra hösten godkände MBT 2023-planen lyfte fram Vanda spårväg som prioriterat projekt i utvecklingen av ett hållbart trafiksystem i Helsingforsregionen.
Den totala kostnadsberäkningen för spårvägen är 594 miljoner euro. Projektet gör det möjligt att invånarantalet på spårvägens influensområde fördubblas fram till år 2050.
”Jag är mycket nöjd att vi nu snabbt kan köra i gång byggandet av spårvägen och att Vanda får mark av staten för att bygga bostäder på spårvägens influensområde, då lastningsplatserna vid Santarata och i Haxböle flyttas till Svedåkersgränden i Björkby”, säger Vandas biträdande stadsdirektör Tero Anttila.
Staten finansierar investeringar i ett hållbart trafiksystem för Helsingforsregionen
Staten deltar i utvecklingen av trafiksystemet för Helsingforsregionen enligt MBT-avtalet med totalt 308,5 miljoner euro. Kollektivtrafiken anvisas 18,8 miljoner euro under åren 2024–2027. I fråga om trafikfinansiering är det här nästan hälften mindre än under den föregående MBT-avtalsrundan.
”För att möjliggöra regionens tillväxt och säkerställa dess internationella konkurrenskraft skulle det vara viktigt att staten förbinder sig på lång sikt till att utveckla ett hållbart trafiksystem för regionen”, konstaterar direktör Johanna Wallin från HRT. ”Jämförelsen med Helsingforsregionens kontrollregioner visar att staten i de övriga nordiska länderna deltar med betydligt större satsningar i finansieringen av trafikinvesteringar i regionerna.”
Trafiksystemet utvecklas mångsidigt
På Lahtisleden i Helsingfors bygger man Luftbrons planskilda anslutning och förbättrar vägnätet mellan Ring I och Ring III. Staten finansierar åtgärderna med 64 miljoner euro. Den totala kostnadsberäkningen för projektet är 138,1 miljoner euro.
”Projektet gör det möjligt att inom den närmaste framtiden bygga spårvägen mellan Vik och Malm och det är en del av den betydande stadsutvecklingen i östra Helsingfors” betonar sektorchefen för Helsingfors stads stadsmiljösektor Ville Lehmuskoski.
Staten finansierar små kostnadseffektiva förbättringar av trafikledsnätet i KUUMA-regionens 10 kommuner med 17,8 miljoner euro under åren 2025–2028. ”Det är viktigt att man med stöd av den här finansieringen kan förbättra trafiksystemet mångsidigt i flera kommuner”, konstaterar Mäntsäläs kommundirektör Hannu Laurila.
Laurila lyfter också fram det långsiktiga utvecklandet av trafiksystemet, som blir möjligt då staten förbereder sig på att finansiera planeringen av projekt under kommande MBT-avtalsperioder i KUUMA-regionen med 2 miljoner euro.
Metro- och tågstationerna i Helsingforsområdet totalrenoveras och förbättras. Man börjar också planera förbättring av omstigningsförbindelser och fotgängarförhållanden på huvudjärnvägsstationen. Staten deltar med totalt 30 miljoner euro i utvecklingen av stationerna.
Esbo stadsbana som fick statlig finansiering i det föregående MBT-avtalet framskrider enligt planerna. Till banprojektet hör Kustbanans cykelbana i det regionala huvudnätet för cykelleder, som staten finansierar med 2,6 miljoner euro på Grankullaområdet.
Den statliga finansieringen som saknas för förlängningen av Esbo stadsbana är bunden till depålösningen för närtågstrafiken på Kustbanan.
”Esbo stad och Kyrkslätts kommun avgör placeringen av depån och främjar planeringen av depån under åren 2024–2027”, intygar Esbo stadsmiljödirektör Olli Isotalo och Kyrkslätts kommundirektör Virpi Sailas.
Enligt det nya MBT-avtalet skapar man förutsättningar för utvecklingen av markanvändningen i Helsingforsregionen och förbättrar trafikens smidighet genom att genomföra centrala korsningsprojekt i vägnätet. Statens finansieringsandel för Marknutens planskilda anslutning på Ring I är 33,7 miljoner euro. Till Björkholmens planskilda anslutning på Västerleden allokerar staten 14,3 miljoner euro.
Bostadsproduktionen påskyndas trots ett svårt konjunkturläge
Helsingforsregionens invånarantal beräknas fortsätta öka kraftigt, så det är ett centralt mål i avtalet att påskynda bostadsproduktionen.
I det utmanande konjunkturläget för bostadsbyggande skapar Helsingforsregionen förutsättningar också för det kommande bostadsbyggandet genom planläggning och markpolitik. Målet är att rikta bostadsproduktionen så att den stöder hållbara resor och samhällsstruktur. Staten ger dock inte likt tidigare MBT-avtal stöd för genomförande av bostadspolitiken för regionen eller för uppnående av målen för bostadsproduktionen.
Enligt avtalen utreds överlåtelsen av statens markegendom i samarbete med kommunerna. Genom överlåtelser skulle man skapa möjligheter för stadsutveckling. Områden som ska utredas finns i Ilmala i Helsingfors och i Esbo och Kyrkslätt. Dessutom har man kommit överens om villkorliga marköverlåtelser mellan staten och Vanda stad, vilket möjliggör byggande i närheten av Vandaspåran.
Avtalsförslaget till kommunerna för godkännande
Med MBT-avtalet skapas förutsättningar för Helsingforsregionens tillväxt och nåbarhet. Med avtalet främjar staten och kommunerna i stadsregionen bostadsplanläggning och -produktion som motsvarar behoven, en hållbar samhällsstruktur och ett trafiksystem med låga utsläpp samt till dem hörande investeringar i infrastruktur.
MBT-avtalet stärker samarbetet mellan kommunerna i Helsingforsregionen och mellan regionen och staten. Man har ingått avtal sedan 2012 och de har utvecklats till ett effektivt medel för utveckling av Helsingforsregionen tillsammans på lång sikt och ett hållbart sätt.
I det nu förhandlade avtalet kommer man överens om konkreta åtgärder Helsingforsregionens kommuner och staten emellan för åren 2024–2027.
Förslaget till MBT-avtalet har bearbetats av en beredningsgrupp, vars förslag skickas härnäst till kommunerna för godkännande. Regeringens ekonomipolitiska ministerutskott förordade utstakningarna i MBT-avtalet måndag 23.9.
Staten godkänner avtalet med statsrådets principbeslut i slutet av 2024. Syftet är att underteckna avtalet i december 2024. Man följer årligen upp hur åtgärderna i avtalet förverkligas.
Ytterligare information
Direktör Johanna Wallin, Samkommunen Helsingforsregionens trafik HRT, tfn 050 337 5685
Sektorchef Ville Lehmuskoski, Helsingfors stad, tfn 040 520 6710
Sektordirektör Olli Isotalo, Esbo stad, tfn 050 593 3359
Biträdande stadsdirektör Tero Anttila, Vanda stad, tfn 050 555 2932
Direktör för samhällsteknik Marianna Harju, Grankulla stad, tfn 050 304 1234
Kommundirektör Hannu Laurila, Mäntsälä kommun, tfn 040 314 5200
Kommundirektör Virpi Sailas, Kyrkslätts kommun, tfn 040 528 9558
Förslaget till MBT-avtal 2024–2035 för Helsingforsregionen finns på miljöministeriets webbplats Avtal om markanvändning, boende och trafik – Miljöministeriet