Välj en sida

Onsdagen den 9.10 stod Jokirinteen oppimiskeskus som värd för en av de kommunala evenemangen som ingår i de nationella dialogerna om grundskolans framtid.

Kyrkslätt har valts till en av de kommuner som kommer att höras i framtidsarbetet inom grundskolan. Övriga kommuner är Rovaniemi, Kouvola, Kuopio och Lahtis. Framtidsdialogerna är en del av projektet Grundskolans framtidsarbete som startats av regeringen. Målet med projektet är att ta fram en gemensam vision för grundskolans framtid.

Utvecklingscentralen Lärorik och Finlands Föräldraförbund ordnar och faciliterar i oktober framtidsdialoger som en del av skapandet av en framtidsvision för grundskolan tillsammans med nätverket OPPIVA, undervisnings- och kulturministeriet och Utbildningsstyrelsen. Den här onsdagen landade turnén i Kyrkslätt där dialogen ordnades i Jokirinteen oppimiskeskus. I Kyrkslätt förde man dialog på två språk, finska och svenska.

I dialogerna som ordnas i oktober diskuterar elever, studerande, föräldrar och skolornas personal tre teman, som dokumenteras som stöd för visionsarbetet. I dialogerna använder man sig av diskussionsmetoden Dialogpaus.

Teman är möjligheterna med teknologi och artificiell intelligens, grundläggande färdigheter och lärande samt social och ekologisk hållbarhet.

Livlig diskussion om grundskolans framtid – hurdana färdigheter behövs i framtiden?

I framtidsdialogen för grundskolan som ordnades i Jokirinteen oppimiskeskus deltog unga, vårdnadshavare, lärare, rektorer, skolgångshandledare, beslutsfattare samt ledning och administrativ personal inom utbildningen i Kyrkslätt. På plats var också Kyrkslätts bildningsdirektör Eeva-Kaisa Ikonen.

Undervisningsminister Anders Adlercreutz skickade en videohälsning till deltagarna. Undervisningsministern konstaterar på videon att vi lever i en aldrig tidigare skådad förändring som utmanar hela det finska samhället – också skolan. Hurdana färdigheter behövs i framtiden? Hur lär man ut, hur lär man sig? Det är bra att fundera på det här tillsammans. I visionsarbetet söker man bland annat lösningar för att bekräfta de ungas tro på att vi skapar en god framtid tillsammans. Vi skapar en framtid som vi vill se.

Kyrkslätts bildningsdirektör Eeva-Kaisa Ikonen fortsätter:

”En viktig uppgift för skolan är att skapa en framtid och samtidigt hopp om en god framtid. För barn och unga är skolan också verkligheten och livet varje dag. Att utveckla skolan är mycket viktigt arbete”, konstaterar Ikonen.

”Det är strålande att Kyrkslätt bjudits in till framtidsarbetet”, gläder hon sig.

En hoppfull framtid för alla barn och unga

Anton Berende deltog i dialogen som representant för Kyrkslätts ungdomsfullmäktige. Han berättar att diskussionerna var väldigt intressanta.

”Det är fint att få vara med och skapa visioner och inverka på framtidens grundskola. Det känns viktigt att delta i arbete som det här”, säger Berende.

Också utbildningschef Ulrika Willför-Nyman anser att dialogtillfället var lyckat.

”Vi fick en unik möjlighet att delta i det nationellt betydande utvecklingsarbetet. Samtidigt fick vi bekräftelse att vi är på rätt väg i vårt utvecklingsarbete i Kyrkslätt”, berättar Willför-Nyman.

“Det är viktigt att skolan även i framtiden är ett ställe som erbjuder en framtidsvy fylld av hopp och tillit”, fortsätter hon.

Utvecklingschef Tarja Tuomainen från nätverket OPPIVA deltar som arrangör i alla dialoger.

”Dialogerna är en del av arbetet i delegationen för grundskolans framtidsarbete där man på djupet och flerstämmigt vill höra synpunkter på grundskolans starka sidor och å andra sidan utvecklingsbehov”, berättar Tuomainen.

”Syftet är inte att utveckla skolan för skolans skull, utan för att möjliggöra en hoppfull framtid för varje barn och ung.”

***

Mer uppgifter om projektet Grundskolans framtidsarbete hittar du på undervisnings- och kulturministeriets webbplats.