Välj en sida

Finska nämnden för fostran och utbildning sammanträdde tisdag 29.10 och beviljade hem och skola-föreningar bidrag. Nämnden godkände också ändringar i timfördelningen inom den finskspråkiga grundläggande utbildningen från och med 1.8.2025. Ändringarna gäller ordnandet av undervisning i modersmål och matematik och baserar sig på den riksomfattande reformen. Dessutom beslutade nämnden att idrottsbetoningen i årskurserna 7–9 i de finskspråkiga skolorna utvecklas så att den följer idrottsnärskolemodellen och att man avstår från det nuvarande Urhea-konceptet för idrottsbetoning.

Bidrag till hem och skola-föreningar år 2024

Finska nämnden för fostran och utbildning beviljade hem och skola-föreningar för finskspråkiga grundskolor sammanlagt 12 000 euro i bidrag.

  • Gesterbyn koti- ja kouluyhdistys 1539,44 €
  • Jokirinteen koulun vanhempainyhdistys – Kivat Ry 2501,21 €
  • Kantvikin koti- ja kouluyhdistys ry 1001,76 €
  • Kartanonrannan koulun vanhempainyhdistys ry 1125,45 €
  • Kartanonrannan koulun vanhempainyhdistys ry 630,69 €
  • Masalan koti- ja kouluyhdistys 989,14 €
  • Nissnikun Koti- ja Kouluyhdistys ry. 1708,57 €
  • Veikkolan Koti ja koulu -yhdistys ry 2503,73 €
    (Veikkolan koulu 1927,27 € och Vuorenmäen koulu 576,46 €)

Nämnden framförde till föreningarna som anvisning för användningen att i användningen av stödet beaktas särskilt elevernas delaktighet och evenemang och åtgärder som främjar gemenskapen.

Timfördelningen av modersmål och matematik inom den finskspråkiga grundläggande utbildningen ändras från och med 1.8.2025

I enlighet med statsrådets förordning ökas minimiantalet timmar inom den grundläggande utbildningen i alla kommuner i Finland med tre årsveckotimmar från och med 1.8.2025.

Genom ändringen ökas undervisningen i både modersmål och litteratur samt matematik med en årsveckotimme i årskurserna 1–2. Dessutom får läroämnet modersmål och litteratur en årsveckotimme till i årskurserna 3–6.

Målnivån för läroämnena förblir oförändrad, men mera tid ges för att eleverna ska lära sig de nuvarande målen. Syftet med ökningen av undervisningen i modersmål och litteratur samt matematik är att stärka alla elevers grund för lärande i läs- och skrivfärdigheter och matematiska färdigheter.

Genomförande av ändringen förutsätter att de lokala läroplanerna preciseras.

I grundskolorna i Kyrkslätt ger man redan under pågående läsår tre årsveckotimmar mer undervisning än enligt den riksomfattande timfördelningen. Enligt den gällande timfördelningen i Kyrkslätt har de kommunspecifika tilläggstimmarna (de s.k. Kyrkslättstimmarna) placerats i läroämnet modersmål och litteratur. Eftersom statsrådets nya förordning ökar minimiantalet timmar med tre årsveckotimmar avstår man från de kommunspecifika tilläggstimmarna från och med 1.8.2025.

Finska nämnden för fostran och utbildning godkände placeringen av de tre årsveckotimmarna enligt förordningsändringen inom den finskspråkiga grundläggande utbildningen i Kyrkslätt så att läroämnet modersmål och litteratur får en årsveckotimme till i årskurs 1 och en årsveckotimme till i årskurs 3. Tilläggstimmen i matematik placeras i årskurs 2 från och med 1.8.2025.

Samtidigt godkände nämnden att de kommunspecifika tilläggstimmarna (de s.k. Kyrkslättstimmarna, 3 årsveckotimmar) slopas från timfördelningen inom den finskspråkiga grundläggande utbildningen från och med 1.8.2025.

Andra ärenden som behandlades vid sammanträdet var: 

  • Antalet barn inom den finska småbarnspedagogiken 30.9.2024
  • Elevstatistik för den finska grundläggande utbildningen 20.9.2024
  • Avstående från det idrottsbetonade Urhea-konceptet i de övre årskurserna och utvecklingsåtgärder för ökning av motion
  • Finska nämnden för fostran och utbildnings sammanträdespraxis, sammanträdestider och -platser år 2025
  • Bildningsdirektörens presentation av aktuella ärenden

Ytterligare information:

Nämndens ordförande Tuovi Ronkainen, tfn 044 245 2277
Föredragande, bildningsdirektör Eeva-Kaisa Ikonen, tfn 040 528 4959

Sammanträdeshandlingar
Finska nämnden för fostran och utbildning